Sohbet ve Boş Konuşma İçin Sokrat Süzgeci

Sokrat’a arkadaşı “Hani senin şu tanıdığın biri var ya, onunla ilgili akıl durduracak bilgiler duydum” der.
Sokrat durdurur
“Aman dur, sakın bir şey söyleme” der. “Benimle paylaşmadan önce bu duyduklarını üçlü bir süzgeçten geçirelim:
Benimle paylaşacağım bilgilerin tümü, kesinlikle doğru mu?”
Bir süre duraksayan arkadaşı cevap verir
“Ben sana onun hakkında duyduklarımı söyleyeceğim Sokrat. Duyduklarımın hepsinin kesinlikle doğru olduğunu ben nereden bile bilirim?”
“Çok teşekkürler” der Sokrat.
“Peki tanıdığım kişiyle ilgili olarak söyleyeceklerin beni mutlu edebilecek kadar iyi ve güzel şeyler mi?”
Arkadaşı biraz düşünür ve yanıtlar
“Hiç sanmıyorum. Hatta tam tersine seni biraz da üzebilir”
“Peki tanıdığım kişi ile ilgili bu sözleri bana söylemenin, bana ya da ona bir yararı olacak mı?”
Adam şaşkınlıkla cevap verir.
“Sen ne yararından bahsediyorsun? Sana tanıdığın biri ile ilgili duyduğum bir şeyi söyleyeceğim. Bunun ona ya da sana bir yararı olup olmayacağını ben nereden bileyim?”
Bu üçüncü cevaptan sonra Sokrat patlar.
“Yani sen bana bir tanıdığım hakkında duyduklarını anlatmak istiyorsun ama bu duyduklarının kötü ve üzücü şeyler olduğunu biliyorsun, bana da tanıdığım kişiye de bir yararı olup olmayacağını bilmiyorsun, üstelik hiçbirinin doğru olduğundan da emin değilsin” der.
“Sonra da doğruluğundan emin olmadığın , yararlılığından emin olmadığın ama kötülüğünden ve üzüntü vereceğinden emin olduğun bu boş sözleri karşında dikilip dinlememi bekliyorsun benden.. Sen beni, senin bu boş sözlerini dinleyecek kadar zamanı bol, kafası dar bir koyun mu sanıyorsun??”
Bilgi paylaşımı ikram gibidir.
Ve tıpkı ikramlar gibi, katkısız ve lezzetli olmalıdır.

